zichtbaarheid

Waarom je niets hebt aan alleen zichtbaarheid

In Communicatie & Content Marketing by Linda Lebesque

Zichtbaarheid. Het wordt gepositioneerd als het ultieme doel. Zonder zichtbaarheid geen succes. Hang je net als ik rond in de online marketing bubbel van Facebook, dan vliegt de term je om de oren. Als ondernemer moet je zichtbaar zijn, anders kun je beter je spullen pakken.

Ik ging er ook even in mee. Pff, als ik niet zichtbaar ben dan vind ik nooit klanten. Ik moet iets met video gaan doen. Heel actief zijn op social media. En als ik het vervelend vind om zichtbaar te zijn, dan heb ik vast ergens last van. Zijn er allerlei persoonlijke belemmeringen die ik uit de weg moet werken.

zichtbaarheid

Tot ik het mij besefte. Ik wil helemaal niet zichtbaar zijn. Althans, niet zomaar en voor iedereen. Ik heb ook niet zoveel met video’s opnemen en openbaar live zijn. Ik wil niet vastgeplakt zitten aan mijn telefoon. En dat is helemaal oké!

Zichtbaarheid is geen doel, het is een middel

Ok, als ondernemer is het wel handig om zichtbaar te zijn. Maar het is geen doel op zich.

Zichtbaarheid is een middel om:

  • Een nieuw publiek te bereiken
  • Klanten te vinden
  • Meer te verkopen
  • Opgemerkt te worden door je doelgroep
  • Een expertstatus op te bouwen
  • Mensen te helpen
  • Je verhaal te vertellen
  • Bewustzijn over een onderwerp te vergroten
  • Mensen te inspireren

Hoe kun je zichtbaar zijn

Er zijn heel veel manieren om zichtbaar te zijn. Je hebt dus opties genoeg om te kiezen wat bij jou, je bedrijf, je ideale klant en je boodschap past.

Je kunt zichtbaar zijn door:

  • Video’s op te nemen
  • Actief te zijn op social media
  • Een super goeie website te maken
  • Te bloggen
  • Een kennisbank met informatieve artikelen te schrijven
  • Evenementen te organiseren, online en offline
  • Te netwerken
  • Podcasts op te nemen
  • Jouw website laten zien op andere sites
  • Deelnemen aan een community of er een starten
  • Te gastbloggen

Maar zichtbaarheid alleen heeft geen zin

Als je heel hard roept / blogt / deelt / post / upload / etc…

  • Zonder goed verhaal
  • op een manier die niet bij je past,
  • die niet relevant is
  • of niet aansluit bij je doelgroep,
  • zonder goed plan.

Dan kun je zichtbaar zijn tot je een ons weegt, maar gaat niemand je echt zien.

En ik? Ik ga vooral vindbaar zijn. Jou helpen met dingen waar je tegenaan loopt op een manier dat je er direct iets mee kan. En zichtbaar zijn op de juiste plekken. Want dat vind ik leuk, dat past bij mij en mijn doelen. Wie weet vlog ik over een paar jaar wel elke dag (ha ha), maar voor nu is het mooi zo.

Verder lezen

Wat is content marketing 
Purpose, missie, visie en kernwaarden
Wat je zegt en doet moet kloppen met wie je bent