Wat is content marketing?

In Communicatie & Content Marketing by Linda Lebesque

Content marketing is het maken, aanbieden en verspreiden van informatie die aansluit op wat je doelgroep wil lezen, zien of weten. Contentmarketing is bedoeld om nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken. De informatie die je weggeeft is gebaseerd op je eigen kennis en ervaring met je branche, waardoor de bezoeker weet wat jij in huis hebt.

Het doel is in contact te komen met je doelgroep en de verbinding aan de gaan. Meetbare resultaten van content marketing zijn meer bezoekers op je website en een grotere mailinglijst.  

Wat is content marketing – een definitie

De definitie van het Amerikaanse Content Marketing Institute is: “een marketinginstrument voor het creëren en verspreiden van betekenisvolle en waardevolle content om een duidelijk gedefinieerde doelgroep aan te trekken, te werven en te binden met als doel de klant tot een gerichte handeling te laten overgaan.”

Deze definitie heeft drie belangrijke onderdelen:

  1. Creëren en verspreiden van betekenisvolle, waardevolle content.
  2. Een duidelijk gedefinieerde doelgroep aantrekken, werven en verbinden.
  3. Deze doelgroep tot een gerichte actie over laten gaan.

Geef, help, informeer en inspireer

Klanten bereiken, boeien en binden doe je door ze relevante informatie aan te bieden. Informatie die echt nuttig is, die de klant echt helpt, aangeboden via het juiste kanaal. Je klant is op zoek naar goede informatie. De content moet van goede kwaliteit en relevant zijn en kan in diverse vormen aangeboden worden, zoals een blogpost, video of e-book.

Van doelgroep naar publiek

Elke organisatie maakt content. En dan niet op één platform, maar overal tegelijk, de hele dag door. Websites, blogs, nieuwsbrieven, social media, advertenties, publicaties, persberichten, intranet – overal verspreiden we informatie. De marketing- en communicatieafdeling van een bedrijf is daarom te vergelijken met een mediabedrijf. In plaats van een doelgroep, kun je ook denken in een publiek. Voor je publiek maak je programma’s, formats en reportages.

Wat doet content marketing voor je bedrijf

Content marketing zorgt voor communicatie tussen klant en bedrijf. Van alleen zenden ga je over tot interactie, echt zoeken naar wat je bezoeker wil weten. Dit trekt nieuwe bezoekers aan die jou zien als expert over het onderwerp waar zij informatie over zoeken. Of je bestaande klanten zien wat je nog meer kan en weet.

Begin met betekenis

Zonder identiteit geen overtuigende boodschap. Wat je vertelt begint met wie je zelf bent. Niet om alleen maar over jezelf te praten, maar om jouw boodschap in een groter perspectief te plaatsen. Waar sta je voor? Waarom doe je wat je doet? Welke verhalen zijn er te vinden in jouw organisatie en het pad dat je bewandeld hebt? Deze unieke eigenschappen koppel je aan de behoefte van je klant.

Kruip in het hoofd van je ideale klant

Ontdek waar ze behoefte aan hebben en speel hierop in. Wat zijn hun dromen en ambities? Waar liggen ze wakker van? En hoe kun je ze inspireren en helpen? Geef antwoord op hun vragen, bied oplossingen en vertel mooie verhalen. Transparant, persoonlijk en uit het hart. Alleen dan hebben ze impact en zetten ze in beweging.

Wat kun je bereiken met content marketing

Je bouwt je eigen publiek op je eigen domein. In plaats van ruimte in te kopen in magazines, kranten of social media accounts, creëer je je eigen bereik. Je eigen community met trouwe, loyale volgers die je merk of bedrijf een warm hart toe dragen.

Doelen voor content marketing zijn bijvoorbeeld:

  • Meer bezoekers op je website (traffic)
  • Langere tijd per bezoek
  • Meer pagina’s per bezoek
  • Aanmelden voor je nieuwsbrief
  • Reacties op social media
  • Registratie voor webinars
  • Inschrijven voor een event
  • Download van je whitepaper

Voor veel bedrijven is de omschakeling van traditionele media, zoals adverteren in de krant en het aanbieden van folders, naar contentmarketing erg groot. Voor sommigen is het nu eenmaal lastig om niet de hele tijd over jezelf te praten ? Dit biedt enorme kansen voor ondernemers die hier wel mee aan de slag gaan.

Wil je meer weten over hoe je content marketing kunt toepassen in jouw bedrijf? Neem contact met me op of plan een kennismaking via Skype.