communicatie over duurzaamheid

Communicatie over duurzaamheid. Hoe maak je het leuk?

Duurzaamheid wordt belangrijker. Steeds meer mensen schrikken wakker en willen duurzaam wonen, leven en consumeren. Kleine bedrijven en pioniers zetten hele branches op zijn kop, grote bedrijven geven een voorbeeld of volgen. Maar we zijn er nog lang niet. Voor een grote groep mensen heeft duurzaamheid een stoffig of moeilijk imago. “Je zal wel niks meer mogen, het is allemaal te moeilijk, duur en heeft toch geen zin.” Hoe kan je met communicatie zorgen dat duurzaamheid wél leuk wordt?

Wees transparant

Vaag gebruik van de term ‘duurzaamheid’ wordt snel gezien als greenwashing: doen alsof je groen bent. Wees daarom duidelijk over wat je doet om je bedrijf, product of dienst duurzamer te maken. Zet niet zomaar ‘Wij zijn duurzaam’ op je website zonder uit te leggen waarom precies. Gebruik geen keurmerken als je niet precies weet wat ze inhouden. Geef inzicht in de stappen die je neemt en neem je klant mee in dat proces.

Maak mensen bewust van hun impact

Hoor jij het ook wel eens zeggen? “Afval scheiden? Nee joh, dat gaat toch allemaal weer op één hoop.” Jammer genoeg zijn nog heel veel mensen zich niet of onvoldoende bewust van hun eigen impact op de wereld. Hier is voor ons dus nog veel te winnen. Want jij kan jouw duurzame product of dienst aanprijzen wat je wilt, als mensen de noodzaak er (nog) niet van inzien, krijg je geen gehoor.

Maak mensen daarom bewust van het probleem en hun impact daarop. Dat kun je doen met blogs, social posts of video’s. Of door mensen te wijzen op documentaires en boeken die passen bij jouw branche, zoals The True Cost, The Minimalists, een aflevering van Tegenlicht en Verborgen Impact*.

Hou het positief

Elkaar bekritiseren op wat we moeten verbeteren heeft geen zin. Stimuleer juist om de goede dingen te doen. Inspireer en maak enthousiast. Laat zien dat het helemaal niet moeilijk is. Dat er prachtige duurzame producten en diensten zijn. Hoe groot onze impact is als we duurzame keuzes maken, en wat we dan betekenen voor mens, natuur, milieu en voor onszelf.

Leef het voorbeeld

Mensen nemen dingen eerder voor waar aan als zij een voorbeeld zien waarmee ze zich kunnen identificeren. Dat voorbeeld ben jij! Laat zien hoe je leeft, welke keuzes jij maakt en wat dat oplevert. Geef mensen een inspirerend en eerlijk kijkje in jouw leven. Alledaagse dingen, waar je mee worstelt, het proces waar je in zit. Dit hoeft absoluut niet het perfecte plaatje te zijn. Geef mensen de mogelijkheid om zich in jou te herkennen.

What’s in it for me?

Veel communicatie over duurzaamheid is gericht op duurzaamheid op zich. “Koop dit product want het is duurzaam” is niet genoeg. Wat biedt duurzaamheid jouw klant méér dan duurzaamheid alleen? Wat is het voordeel voor de persoon zelf? Bespaart het geld? Is het sneller? Wordt het leven makkelijker, mooier en leuker? Hoe dan? In welke behoeften voorziet het? Maak dit concreet en zet het centraal in je communicatie.

Inspiratiebronnen: Selling Sustainability, Growthinkers, Overtuigende Teksten*

Wil jij communicatie die raakt?

Meld je aan en krijg elke maand tips, templates en toegang tot mijn gratis masterclass.