duurzame marketing

Waarom conventionele marketing geen duurzame marketing is

Conventionele marketing is geen duurzame marketing. De principes van marketing die we nu gebruiken, hebben hun basis in de jaren 70. Om de transformatie naar een duurzame wereld te maken, hebben we een andere kijk op marketing nodig. Een nieuwe, verbeterde versie gericht op duurzaamheid en balans.

Duurzame ontwikkeling is geen eindstation, maar een reis naar een duurzame en sociale wereld. Waar winst niet op één staat, maar welzijn van mens, natuur, milieu en klimaat. Duurzame marketing helpt deze verandering waar te maken.

De principes van conventionele marketing

Belz & Peattie beschrijven in hun boek ‘Sustainability Marketing: A Global Perspective’ hoe de ontwikkeling van marketing in de 20e eeuw verlopen is. Marketing was simpel: meer spullen verkopen aan meer mensen.

Met de opkomst van de massaproductie werd het steeds belangrijker om je onderscheiden van de concurrentie. De afstand tussen consument en producent werd groter. Van alleen verkopen veranderde het naar begrijpen van je klant en kunnen voldoen aan zijn of haar behoeften. Marketing werd een business philosophy en gezien als belangrijk onderdeel van het succes van een bedrijf.

Dit waren in de jaren 70 de belangrijkste marketing principes. Klinken ze je bekend in de oren?

  • Voldoen aan de wensen en behoeften van je klant
  • Marketing is naar buiten toe
  • Onderzoek doen om keuzes te kunnen maken
  • Verschillende doelgroepen, verschillende strategieën
  • De 4 P’s: product, prijs, plaats en promotie
  • Onderscheidend vermogen en Unique Selling Points
  • Een systematische aanpak zorgt voor resultaat

Duurzame ontwikkeling, duurzame marketing?

Van de jaren 70 tot nu is er veel veranderd. Met het Brundtland rapport in 1987 werd een start gemaakt met bewustzijn voor ons productie- en consumptiepatroon.

Het rapport riep als eerste op tot duurzame ontwikkeling “die voorziet in de behoeften van de huidige generatie, zonder de behoeften van toekomstige generaties in gevaar te brengen, hier en in andere delen van de wereld.” – Our Common Future

Wat daarop volgde was een groeiend bewustzijn maar weinig actie, de Millennium Goals van de Verenigde Naties en als klap op de vuurpijl een economische crisis die illustreerde dat onze manier van leven niet houdbaar is.

En al die tijd is de manier waarop wij marketing ‘denken en doen’ in de basis haast niet veranderd.

Nieuwe technologieën en stromingen

Natuurlijk zijn er wel veranderingen geweest, denk je nu. Ja, er zijn nieuwe technologieën bijgekomen. We hebben e-commerce, social media, kunnen over de hele wereld handelen en beschikken over oneindig veel data.

Er zijn talloze nieuwe stromingen bijgekomen. Guerilla marketing, emotion marketing, database marketing, netwerk marketing, customer experience marketing, e-mail marketing en ook contentmarketing. Deze zijn allemaal gericht op hoe je beter, sneller en efficiënter je doelen kan bereiken.

Maar marketing in een heel nieuw perspectief plaatsen dat past bij een duurzame wereld en economie? Dat is nog niet gebeurd. De basisprincipes die we op school of in een cursus leren, zijn niet zo anders als 50 jaar geleden.

De klant is koning in een denkbeeldige wereld

Onze conventionele marketing is gericht op een denkbeeldige wereld. Met oneindige mogelijkheden, bronnen, geld en plekken waar je afval kunt lozen. Een plek van zoveel mogelijk doen, willen, bereiken, zien en gezien worden.

Een kunstmatige bubbel waar de klant koning is, en niemand denkt aan de consequenties van ons gedrag. Voor de aarde, natuur, klimaat en de miljoenen mensen die al die spullen niet kunnen kopen.

Om hiervan los te komen moeten we onze kijk op en uitvoering van marketing drastisch veranderen.

“Changing our production and consumption systems cannot be achieved without changing the marketing mindset and practices.” – Belz & Peattie

Wat is duurzame marketing?

Duurzame marketing helpt ons transformeren in hoe we leven, produceren en consumeren. En wat die vorm van marketing is, ga ik de komende tijd onderzoeken.

Hoe zou een duurzame versie van marketing er volgens jou uitzien?

Wil jij communicatie die raakt?

Meld je aan en krijg elke maand tips, templates en toegang tot de gratis masterclass.