Effectief bloggen voor je bedrijf? Bedenk voor wie en waarom

Wil jij bloggen voor je bedrijf en er meer uithalen dan je nu doet? Of wil je een goede start maken? Sta dan eens stil bij voor wie je schrijft en wat je blogdoelen zijn. In dit artikel vertel ik je hoe.

Ik zeg niet dat je perse effectief móet bloggen. Je kunt ook bloggen als experiment, voor de lol, om te onderzoeken wat je leuk vindt of als oefening om meer te schrijven. Maar als je effectief wil bloggen voor je bedrijf om uiteindelijk meer klanten te krijgen, dan mag je deze twee dingen niet vergeten.

1. Voor wie blog je?

Je kunt over zoveel schrijven, er is zoveel te geven, delen en te bieden. Als je niet weet voor wie je schrijft, hoe kun je dan die informatie geven die jouw publiek zoekt? Hoe kun je jouw publiek helpen met dé oplossing voor hun probleem? Ze inspireren om hun dromen achterna te gaan en de wereld te verbeteren? Kruip daarom in het hoofd van je doelgroep.

Bloggen voor B2B of B2C

Om te beginnen wordt meestal een onderscheid gemaakt tussen B2C en B2B, Business-to-Consumer en Business-to-Business. Een blog gericht op consumenten heeft meestal andere onderwerpen, afbeeldingen en teksten dan een blog voor bedrijven.

Dit onderscheid is handig, maar voor mij niet leidend. Ondernemers zijn ook gewoon mensen én consument. Als ik blog over tiny houses en een duurzame kledingkast is dat niet direct een B2B onderwerp. Dan zou ik het alleen nog maar over duurzaam ondernemen en duurzaamheidscommunicatie kunnen hebben. Ook leuk, maar een duurzame ondernemer kan zeker geïnteresseerd zijn in kleiner wonen, simpel leven en consuminderen. Juist daarom is het zo’n goed idee om heel veel te weten te komen over jouw ideale klant.

Jouw ideale klant

Om effectief te bloggen voor je bedrijf moet je, net zoals voor alle effectieve communicatie, in het hoofd kruipen van je ideale klant. Dat is een continu proces. Je komt steeds meer te weten, spreekt steeds meer van die klanten en je kijk op de wereld verandert. Maak een goede start voor jezelf door na te denken over de volgende dingen.

  • Welk probleem wil je klant nu opgelost hebben?
  • Waar ligt je klant ’s nachts wakker van?
  • Welke vragen heeft je klant waarop hij of zij antwoord wil?
  • Wat zijn de dromen en ambities van je klant? Ook die hij of zij niet durft uit te spreken?
  • Welke levensbehoeften liggen ten grondslag aan die dromen en ambities?
  • Welke boeken, tijdschriften en blogs leest je ideale klant?
  • Wat zijn de hobby’s, interesses en favoriete plekken van je klant?

2. Jouw blogdoelen

Het is natuurlijk ook belangrijk dat het jou wat oplevert, ook al is dat met bloggen vaak op de lange termijn. Je kunt pagina’s vol schrijven met wat je doelgroep of publiek leuk vindt, maar als het niks te maken heeft met wat jij aanbiedt, dan zorgt het niet voor meer verkoop.

Wil je jouw blog inzetten als marketingmiddel voor je bedrijf? Stel dan doelen op voor je blog. Zo geef je richting aan je blog en voorkom je dat je met hagel schiet.

Blogdoelen kunnen zijn

  • Verkeer naar je website halen
  • Potentiële klanten aan je binden
  • Je relatie met bestaande klanten versterken
  • Zorgen voor inschrijvingen voor je nieuwsbrief
  • Meer downloads van je e-book of whitepaper
  • Jezelf laten zien als expert in je vakgebied
  • Laten zien dat je anders bent dan de rest
  • Onder de aandacht komen van de pers, online magazines en influencers
  • Een community bouwen rondom je product of dienst
  • Nieuwe producten en diensten testen
  • In contact komen met je doelgroep
  • Het kennisgat dichten tussen jou en je klant
  • De kwaliteitsstandaard in je branche verbeteren

Hoeveel blogdoelen kies je? Ik zou zeggen drie tot vijf, of wat voor jou goed voelt. Ik vind het zelf handig om dit samen te laten vallen met hoe vaak ik blog. Na mijn experiment ga ik één keer per week bloggen. Daarom kies ik vier blogdoelen, waarvan ik er elke week één behandel.

Effectief bloggen voor je bedrijf

Dus, wil je effectief bloggen voor je bedrijf? Maak een lijst, tabel of mindmap met je blogdoelen en de vragen, problemen, behoeften, dromen en interesses van je ideale klant. Ben zo uitgebreid mogelijk. Zet de twee lijsten naast elkaar en kijk waar ze elkaar raken. Vanuit daar bedenk je de onderwerpen en artikelen voor je blog.

Tips voor communicatie die raakt

Wil jij meer effect zien van je communicatie-inspanningen? Meer impact, met minder tijd en geld? Meld je aan en krijg elke maand gratis tips.