contentmarketingplan

Waarom en hoe maak je een contentmarketingplan?

Met een goed contentmarketingplan verbind je jouw missie aan de behoeften, vragen en problemen van je doelgroep. zo zorg je dat je jouw klanten raakt.

Het werk voordat je begint met schrijven is dé sleutel naar zinvol en succesvol bloggen. Als je vooraf de juiste stappen zet, heb je meer resultaat met je blog. Op de lange termijn én de korte termijn.

Waarom is het waardevol om een contentmarketing plan te maken?

Als je niet met hagel wil schieten met je marketing en je tijd wilt besteden aan social posts en blogs waar jouw doelgroep wél op zit te wachten. Als je meer uit je blogs wilt halen dan alleen één keer schrijven en delen. Als je met focus en richting aan je contentmarketing en blog wilt werken.

Hoe maak je een contentmarketingplan

Een contentmarketingplan hoeft geen twintig pagina’s tellend epistel te zijn. De belangrijkste punten van mijn eigen plan staan op één whiteboard. Dat herinnert me eraan voor wie, waarom en waarvoor ik schrijf. Het plan zelf is een klein document van een paar pagina’s. Er gaat wel wat denk- schrijf- en brainstormwerk aan vooraf.

In de basis wil je antwoord kunnen geven op deze vragen:

  1. Wat wil je bereiken met je blog?
  2. Wat heb je te vertellen?
  3. Voor wie blog je?
  4. Wat willen zij heel graag weten of kunnen?
  5. Waar en hoe vaak komt dat samen?

1. Blogdoelen bepalen

Wat wil je bereiken met je blog? Door vooraf blogdoelen te bepalen kun je met focus toewerken naar je doel. Want uiteindelijk is bloggen een marketingmiddel dat voor verkoop moet zorgen. Elk blogdoel vraagt om andere content. Jezelf positioneren als expert geeft een heel ander artikel dan een community bouwen rond je product of dienst.

Voorbeelden van blogdoelen zijn:

  • Verkeer naar je website halen
  • Potentiële klanten aan je binden
  • Je relatie met bestaande klanten versterken
  • Zorgen voor inschrijvingen voor je nieuwsbrief
  • Meer downloads van je e-book of whitepaper
  • Jezelf laten zien als expert in je vakgebied
  • Laten zien dat je anders bent dan de rest
  • Onder de aandacht komen van de pers, online magazines en influencers
  • Een community bouwen rondom je product of dienst
  • Nieuwe producten en diensten testen
  • In contact komen met je doelgroep
  • Het kennisgat dichten tussen jou en je klant
  • De kwaliteitsstandaard in je branche verbeteren

2. Wat is jouw unieke verhaal

Alleen met een écht goed verhaal word je zichtbaar en willen mensen zich aan je verbinden. Wat heb je eigenlijk te vertellen? Waarom doe je wat je doet, wat is je missie met je bedrijf? Wie ben je en waar sta je voor? Hoe kijk jij tegen jouw vakgebied of branche aan? Vanuit welke kernwaarden onderneem jij?

Ik geloof heilig dat als je dit niet helder hebt, je ook niet kunt ondernemen zoals je dat wilt en je moeilijker klanten vindt die jij wilt. Het geeft je focus en richting én iets gaafs en echts om over te vertellen. Mensen willen geraakt worden door jouw dromen, visie en verhaal. Om zich aan je te verbinden, moeten ze zich in jou herkennen en jou kunnen vertrouwen.

Vind je het moeilijk om dit voor jezelf in te vullen? Bekijk dan mijn blogs over Identiteit of plan een Waarom Focussessie.

3. Bepaal je doelgroep

Voor wie blog je eigenlijk? Je kunt over zoveel schrijven, er is zoveel te geven, delen en te bieden. Als je niet weet voor wie je schrijft, hoe kun je dan die informatie geven die jouw publiek zoekt? En de toon, stijl en woorden op hen afstemmen, zodat ze weten dat jij hen begrijpt?

Daarom is het belangrijk om te kiezen en te specificeren. Dus niet ‘vrouwen die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid’, maar ‘hoogopgeleide vrouwen die zwanger zijn of jonge kinderen hebben, die geïnteresseerd zijn in natuurlijke en veilige verzorgingsproducten voor henzelf en hun kind’.

Dat betekent niet dat je nooit meer voor andere ‘soorten’ mensen mag werken. Het betekent ook niet dat je nooit meerdere doelgroepen mag hebben. Het betekent dat je kiest om te focussen op één groep en je in (bijna) al je contentmarketing en communicatie richt op hen.

4. Bepaal de onderwerpen van je contentmarketing

Als je je doelgroep heel precies weet, kun je je ook veel beter in hen inleven. Wat willen zij heel graag weten of kunnen? Waar lopen ze tegenaan? Waar liggen ze ’s nachts wakker van? Wat zijn hun interesses? Welke boeken, tijdschriften of online magazines leest je klant? Waar dromen ze van? Wat geeft hen inspiratie?

  1. Maak tijdens een brainstorm eerst een enorme lijst.
  2. Kijk dan of je al deze onderwerpen kunt opsplitsen in verschillende categorieën.
  3. Bekijk dan wat deze onderwerpen bijdragen aan jouw blogdoelen.
  4. En onderzoek of en hoe vaak ernaar gezocht wordt in Google.

Op basis van deze informatie kun je beter bepalen welke onderwerpen je meer opleveren qua SEO en verkoop van je product of dienst.

5. Kanalen en contentplanning

Waar ga je jouw content delen? Plaats de artikelen altijd eerst op je eigen website. Dat is je basis en jouw eigendom. Daarna ga je op zoek naar manieren om het bereik van je content te vergroten. Dat kun je bijvoorbeeld doen met social media, door gastblogs te schrijven en door te adverteren.

Kies een social media kanaal waar jouw doelgroep het meeste zit en niet onbelangrijk, waar jij zelf plezier aan beleeft.

Bepaal daarna hoe vaak je iets wil delen en in welke vorm. Video’s, quotes, social updates, microblogs op LinkedIn, Facebook of Instagram, stories, vlogs, tips. Kies welke vorm het beste bij je past en waar jij je comfortabel mee voelt. Maak een planning die past bij de tijd die je hebt of eraan wilt besteden.

Heb je hulp nodig met je contentmarketingplan? Kijk dan bij mijn Contentmarketing & Blog plan in één middag.

Is een contentmarketingplan belangrijk voor duurzame bedrijven?

Ja! Duurzame of purpose driven bedrijven hebben zo’n mooi verhaal. Meestal zijn deze bedrijven gestart vanuit een hele sterke intrinsieke motivatie met heel persoonlijke drijfveren. Deze verhalen zijn bijzonder geschikt om te delen. Met een goed plan bereik je veel meer in minder tijd.

Wil jij communicatie die raakt?

Meld je aan en krijg elke maand tips, artikelen, inspiratie en aanbod voor communicatie die raakt.