kernwaarden

Kernwaarden – Hoe vind ik mijn persoonlijke waarden en drijfveren?

Kernwaarden zijn de basis van de identiteit van je bedrijf. Ze geven richting aan wie je bent, wat je belangrijk vindt en waar je voor staat. Het zijn jouw persoonlijke waarden en drijfveren, onderdeel van jouw bedrijfscultuur.

Waarom wil je kernwaarden formuleren?

Als jij helder hebt wie je bent en waar je voor staat, kun je makkelijker kiezen voor wat bij je past. Bijvoorbeeld bij een logo en huisstijl, manier van schrijven, foto’s en afbeeldingen die je gebruikt en de social media kanalen waar je zichtbaar bent.

Maar ook de producten die je levert. De services die daarbij horen. De ruimte waarin je je klanten ontvangt. Betrouwbaar en doelgericht zorgen voor andere keuzes dan speels en innovatief.

Ook je klant vindt jouw kernwaarden belangrijk

Door je waarden te delen, maak je verbinding met nieuwe klanten. Deze weet wat jij belangrijk vindt en zal zich hier wel of niet in herkennen. Sommige potentiële klanten zullen hierdoor niet bij jou aankloppen. Maar jouw ideale klant – die jouw blik op de wereld, ondernemen en samenwerken deelt – die neemt juist wel contact met je op.

Doe jij nog wat ertoe doet? Of verzuip je in alle mogelijkheden en ben je all over the place zonder echt resultaat?
Kies voor Impact. Focus in je communicatie.

Simpele oefeningen om je kernwaarden te vinden

Oké, leuk en aardig allemaal, maar hoe vind je die kernwaarden nou?

1. Anderen vragen wat ze van jou vinden

Een hele verhelderende oefening is andere mensen vragen welke waarden en kwaliteiten ze bij jou vinden passen. Het liefst nog klanten. Wat krijg je van hen terug?

Stuur minstens twintig mensen een mailtje of een berichtje of zij drie kwaliteiten van jou kunnen noemen.

Maak een lijst van wat binnenkomt en turf hoe vaak een kwaliteit genoemd wordt. Maak voor jezelf een top 3. Zorg dat deze kwaliteiten ook echt bij jou passen.

2. Kernwaardenlijst

Een makkelijke en snelle oefening is met een kernwaardenlijst. Bekijk deze lijst met 100 kernwaarden.

Selecteer de 10 à 15 waarden die jou het meeste aanspreken. Schrijf deze waarden onder elkaar op een apart briefje. Misschien kun je er nu al een paar wegstrepen. Omdat ze op elkaar lijken of omdat ze niet zo belangrijk zijn als de andere op de lijst.

Omschrijf of vertel van elke waarde op je lijst waarom je ze belangrijk vindt. Bij sommige is dit heel makkelijk, bij anderen wat lastiger. Als je dit voor alle kernwaarden hebt gedaan, kies je de vijf belangrijkste.

3. Stapelen

Met de kernwaardenlijst van oefening twee kun je ook op een andere manier filteren.

Kies de 10 tot 20 waarden die je het meest aanspreken. Schrijf deze waarden elk op een aparte post-it of een ander papiertje. Liefst een restje natuurlijk 😉

Verdeel de waarden in drie groepen:
– Belangrijk
– Een beetje belangrijk
– Niet belangrijk

Leg de ‘niet belangrijk’ stapel weg. Bekijk de ‘een beetje belangrijk’ stapel nog eens goed en verhuis eventueel nog een kaartje naar de ‘belangrijk’ stapel.

Kies dan uit de ‘belangrijk’ stapel de vijf belangrijkste waarden.

Doe wat ertoe doet

Je bent niet de eerste die zich laat meesleuren in de wereld van sneller, meer en nooit genoeg. Kies voor impact, doe wat ertoe doet. Met jouw kernwaarden als startpunt van je communicatie.

Wat jij nu kan doen om te kiezen voor impact? Plan een kennismaking.