kernwaarden

Kernwaarden – Hoe vind ik mijn persoonlijke waarden en drijfveren?

In Identiteit, Klantbehoefte by Linda Lebesque

Kernwaarden zijn onderdeel van de identiteit van je bedrijf. Ze geven richting aan wie je bent, wat je belangrijk vindt en waar je voor staat. Het zijn jouw persoonlijke waarden en drijfveren, onderdeel van jouw bedrijfscultuur.

Waarom is het handig om kernwaarden te formuleren?

Als jij helder hebt wie je bent en waar je voor staat, kun je makkelijker kiezen voor wat bij je past. Bijvoorbeeld bij een logo en huisstijl, manier van schrijven, foto’s en afbeeldingen die je gebruikt en de social media kanalen waar je zichtbaar bent. Betrouwbaar en doelgericht zorgen hierin voor andere keuzes dan speels en innovatief.

Het helpt je ook om keuzes te maken voor je bedrijf. Soms is ondernemen namelijk best overweldigend. Zoveel opties, zoveel mogelijkheden, zoveel te doen. Kernwaarden zijn een handig hulpmiddel om weer focus te krijgen. Welke producten en diensten bied je aan? Met wie wil je samenwerken? Voor welke klanten wil je werken? Als jij – net als ik – duurzaamheid heel erg belangrijk vind, dan kies je waarschijnlijk voor specifieke leveranciers voor je drukwerk. Als je dat al gebruikt. Heb je vernieuwing hoog op je lijstje staan? Kies dan ook voor vernieuwende klanten en partners.

Ook voor je klanten zijn kernwaarden belangrijk. Je klant weet wat jij belangrijk vindt en zal zich hier wel of niet in herkennen. Sommige potentiële klanten zullen hierdoor niet bij jou aankloppen. Maar jouw ideale klant – die jouw blik op de wereld, ondernemen en samenwerken deelt – die neemt juist wel contact met je op. Hoe fijn zou het zijn om alleen nog te werken met klanten die bij jou passen?

Oefeningen en spelletjes om je kernwaarden te vinden

Oké, leuk en aardig allemaal, maar hoe vind je die kernwaarden nou?

1. Met kaarten

Er zijn verschillende kaartspelletjes te koop om je kernwaarden te vinden. Bijvoorbeeld het Identiteitsspel van Joyce Meuzelaar. Je kunt de kaartjes ook zelf maken of deze van Schouten & Nelissen downloaden.

Verdeel de kaartjes in drie groepen:
– Belangrijk
– Een beetje belangrijk
– Niet belangrijk

Leg de ‘niet belangrijk’ stapel weg. Bekijk de ‘een beetje belangrijk’ stapel nog eens goed en verhuis eventueel nog een kaartje naar de ‘belangrijk’ stapel. Kies dan uit de ‘belangrijk’ stapel de vijf belangrijkste waarden.

2. Anderen vragen wat ze van jou vinden

Een hele leuke en verhelderende oefening is andere mensen vragen welke waarden en kwaliteiten ze bij jou vinden passen. In de eerste instantie misschien een beetje spannend, maar wel erg leuk. Stuur minstens twintig mensen een mailtje of een berichtje of zij drie kwaliteiten van jou kunnen noemen. Persoonlijk of juist in de werksfeer maakt niet uit. Het eerste wat in ze opkomt.

Maak een lijstje van wat binnenkomt en turf hoe vaak een kwaliteit genoemd wordt. Maak voor jezelf een top 3. Zorg dat deze kwaliteiten ook echt bij jou passen.

3. Met een kernwaardenlijst

Een makkelijke en snelle oefening is met een kernwaardenlijst. Download hier de lijst met 100 kernwaarden die ik speciaal voor jou heb gemaakt. Selecteer de 10 à 15 waarden die jou het meeste aanspreken. Schrijf deze waarden onder elkaar op een apart briefje. Misschien kun je er nu al een paar wegstrepen. Omdat ze op elkaar lijken of omdat ze niet zo belangrijk zijn als de andere op de lijst.

Omschrijf of vertel van elke waarde op je lijst waarom je ze belangrijk vindt. Bij sommige is dit heel makkelijk, bij anderen wat lastiger. Als je dit voor alle kernwaarden hebt gedaan, kies je de vijf belangrijkste.