ondernemen identiteit

Wat je zegt en doet moet kloppen met wie je bent en waar je voor staat

Wat je zegt, doet en waar je naartoe werkt moet kloppen met wie je bent en waar je voor staat. Als je dit niet helder hebt voor jezelf, kun je dit nooit helder overbrengen naar je klant. Hoe mooi je logo, huisstijl en teksten ook zijn, als je een jas aantrekt die niet bij je past, dan klopt je hele bedrijf niet. Wie jij bent en waar je voor staat, jouw identiteit, is de basis van alles. De kern van jouw bedrijf.

Te vaak gaan we op de stroom mee. Doen we wat de maatschappij, onze omgeving en wijzelf van ons verwachten. We kijken veel te veel naar anderen, naar de ideaalplaatjes op social media en de concurrent. In onze overprikkelende wereld is het lastig om je eigen pad te volgen. Ook ik heb hier heel erg mee geworsteld.

Ik groeide op in een wereld waarin het internet ontstond, de welvaart en economie door het dak schoten en niets onmogelijk was. De wereld is maakbaar, met commercie, winst en het individu op één. Ik rende mee met de rest, voldeed aan alle verwachtingen en werkte hard en veel. Ik rondde mijn universitaire studie af in vier jaar, had tijdens het schrijven van mijn afstudeerscriptie al een baan, en werkte daarnaast ook al voor mezelf.

Na mijn studie had ik natuurlijk snel een écht mooie baan te pakken. Met veel verantwoordelijkheid en vrijheid. Maar na een reorganisatie kwam ik thuis te zitten. Middenin de crisis, viel ik met 300 andere sollicitanten aan op één functie. Ik solliciteerde me helemaal suf, ondertussen werkte ik bij een klantenservice en tegelijkertijd probeerde ik mijn bedrijf door te starten.

Ik werkte continu, voor minder dan het minimumloon. Ik kreeg niet genoeg opdrachten, niet de klanten en de waardering die ik wilde. Ik vond ondernemen helemaal niet leuk.

Waar dat door kwam? Ik wist niet wie ik was en waar ik voor stond. Wat mijn waarde was en wat ik de wereld te brengen had. Ik ben wel drie keer van bedrijfsnaam veranderd omdat die niet meer bij me paste. Veranderde mijn logo, huisstijl en website continu en vond het moeilijk om te vertellen wat ik nou precies deed. Ik probeerde te ondernemen zoals anderen dat deden, ging mee met de stroom en durfde niet te kiezen voor mezelf.

In mei 2016 werd onze dochter geboren. De zwangerschap en het eerste jaar als moeder zetten mijn wereld op zijn kop. Het was enorm zwaar, maar ook precies wat ik nodig had. Tot dan hield ik op de één of andere manier altijd alle ballen in de lucht. Jankend, ziek en tot diep in de nacht verder werken? Dat gebeurde regelmatig. Met een jonge baby had ik minder tijd en kon ik fysiek niet meer doorgaan ook al wilde ik graag. Ik móest kiezen. Of ik ga nu een baan zoeken, of ik ga er vol voor maar ik ga het wel anders doen. En dat heb ik gedaan.

Ondernemen is zoveel leuker sinds ik helder heb wie ik ben, waar ik voor sta en daar ook écht voor kies.

Sindsdien werk ik voor klanten en aan opdrachten waar mijn hart ligt. Help ik duurzame ondernemers en wereldverbeteraars om te zorgen dat de wereld een mooie plek is en blijft. Bouw ik samen met Bart aan onze duurzame droom. Leef ik tussen de paarden zoals ik altijd gewild heb. En maak ik tijd om tussendoor te genieten van de natuur. Het is elke dag spannend, kwetsbaar en overweldigend. Maar ook heerlijk! Het geeft zoveel voldoening, onafhankelijkheid en vrijheid. En dat gun ik jou ook.

Meer over anders leven, ondernemen en communiceren? Lees hier verder: