purpose visie missie kernwaarden

Wat zijn je purpose, visie, missie en kernwaarden?

Purpose, why, waarom, visie, missie en kernwaarden. Ik geloof heilig dat als je deze begrippen niet helder hebt, je ook niet kunt ondernemen zoals je dat wilt en je moeilijker klanten vindt die jij wilt. Ze zijn extreem belangrijk voor je bedrijf. Maar wat betekenen ze nu precies? En weet jij ze?

Purpose

Je purpose, why of waarom is de fundamentele reden van het bestaan van je bedrijf. Waarom je bestaat en doorgaat, ook als het moeilijk wordt. Dit gaat veel verder dan je klant van dienst zijn en hun behoeften begrijpen. Je purpose is wat jij betekent voor iemand anders. Welke impact je hebt op een individu, de maatschappij en de wereld. Je purpose verbindt jouw hart met het hart van je klant.

purpose visie missie

Je purpose, of ‘why’ geeft richting aan alles wat je doet. De klanten en partners waarmee je werkt, de producten en diensten die je aanbiedt, je klantenservice, maar ook wat je inkoopt en welke koffie je drinkt. Het zorgt er ook voor dat je makkelijker keuzes kunt maken voor je bedrijf. Hier vind je meer over jouw purpose en tips om ‘m te vinden.

Visie

De visie gaat over wat je ziet in de wereld en wat je zou willen zien. Waar je naartoe werkt en wat het betekent als dit bereikt is. Een goede visie is gebaseerd op je ideologie, waar je in gelooft. Dit is de lijm die je bedrijf bij elkaar houdt. Een visie plaatst de dingen die je doet in een bredere context en kan je helpen om te bepalen welke activiteiten wel of niet bijdragen aan de toekomst die je wil.

Missie

Een missie is gericht op de organisatie, op het bedrijf. Wat wil je betekenen en voor wie? Wat ga je doen om dat te bereiken? Het raakt voor mij heel erg de ‘how’ van de Golden Circle van Simon Sinek.

Kernwaarden

Kernwaarden komen uit je kern en gaan over de cultuur van je bedrijf. Wat vind je belangrijk, waar sta je voor? Het zijn je essentiële waarden, wat je nooit overboord zou gooien, ook al betekent dat je hierdoor een mindere positie in de markt krijgt.

Voorbeelden van kernwaarden zijn eerlijk, transparant, uit het hart, 100% duurzaam, verbindend, respectvol en verantwoordelijk.

De kern van je bedrijf

In de ideale situatie komen je purpose, visie, missie en kernwaarden door in je communicatie. In je logo en huisstijl, je webteksten, je beeldstijl, foto’s en social media posts. Letterlijk, door je verhaal te vertellen en er communicatieformats rondom te verzinnen. En tussen de regels door met je stijl, sfeer, toon en het gevoel dat je uitstraalt.

Meer lezen:

Je hebt ze gevonden. En dan?

Het vinden en verwoorden van je purpose, visie, missie en kernwaarden is vaak een heel proces. En net zoals jij verandert, veranderen zij met je mee. Daarom is het goed om ze elk jaar even aan te scherpen. Heb je andere doelen en ambities gekregen? Kan het specifieker, of moet het juist breder? Passen de woorden nog bij jou en bij je ideale klant? Las daar elk jaar een vast moment voor in.