Vandaag besteld, morgen in huis. Deze belofte is aantrekkelijk en kan klanten net dat extra zetje geven om tot een aankoop over te gaan. Je biedt service en versterkt je concurrentiepositie tegelijkertijd. Maar om als bedrijf deze belofte te doen moet je het natuurlijk wel waar kunnen maken. Wil jij jouw klanten ook blij maken met een supersnelle levering? Hieronder een aantal tips waarmee je het logistieke proces daarachter kunt stroomlijnen.
Waak voor overproductie
Misschien niet gelijk de eerste tip die je verwacht, want een goed gevuld magazijn betekent juist dat jouw artikelen direct geleverd kunnen worden. De nadruk ligt dan ook op ‘te’. Een teveel aan voorraad zorgt ervoor dat je magazijn dichtslibt. Bij gebrek aan ruimte zullen producten her en der gestald en gestapeld worden. Voor jouw orderpickers betekent dit extra zoek- en tilwerk. Voorkom daarom overproductie en houd het magazijn overzichtelijk. Zo kunnen jouw orderpickers efficiënt (en net zo belangrijk: ergonomisch) werken.
Zorg voor slimme looproutes
Een overzichtelijk magazijn is prettig maar het is ook belangrijk de indeling zo te maken dat orderpickers zo weinig mogelijk meters hoeven te maken. Wanneer je de gemiddelde looptijd laag houdt kun je meer orders verwerken per dag. Dit kan inhouden dat je het magazijn misschien anders moet inrichten, bijvoorbeeld met dwarsgangen. Het is verder slim om producten die hard lopen vooraan in het magazijn te plaatsen. Producten die vaak samen gekocht worden kun je bij elkaar stallen. Houd ook rekening met de bereikbaarheid van producten. Zorg dat jouw orderpickers zo weinig mogelijk hoeven te bukken of juist te reiken.
Werk met routeplanning software
Het dagelijks uitstippelen van bezorgroutes kan een flinke klus zijn. Zeker als je daarbij rekening moet houden met wisselende weersomstandigheden, files en mogelijk tijdsvakken waarbinnen geleverd wordt. Dit werk kan jou uit handen worden genomen door de juiste routeplan software. Vaak kun je deze software koppelen aan een webshop of CRM-pakket. Jouw orders zijn zo gelijk zichtbaar en de software kan de efficiëntste route plannen met meerdere adressen. Jij wint tijd, je bezorgers maken geen onnodige kilometers en je klanten kunnen rekenen op een vlotte levering.
Van fouten kun je leren
Bovenstaande tips kunnen je helpen het logistieke proces binnen jouw onderneming te versoepelen. Hierdoor kun je efficiënter en dus vlotter werken. Voor jouw klanten betekent dit dat ze sneller van hun bestelling kunnen genieten. Toch kan het soms voorkomen dat een levering vertraagd wordt. Geen man overboord. Communiceer de vertraging naar de klant zodat deze op de hoogte is en analyseer voor jezelf waar het knelt. Zo kun je de oorzaak van de vertraging wellicht direct aanpakken en loop je een volgende keer niet tegen hetzelfde probleem aan.