social media stil

Social media en stil leven

Social media past voor mij absoluut niet in een stil en simpel leven. Eindeloos scrollen door je feed, kijkend naar anderen die vast allemaal beter, mooier en succesvoller zijn. Maar het is wél een belangrijk onderdeel van je bedrijf kan prachtige contacten en persoonlijke verbinding opleveren.

Een shotje sociale heroïne

De gemiddelde Nederlander is 2 uur per dag online op een smartphone. Dat is 60 uur per maand, 720 uur per jaar. Dat staat gelijk aan: 90 werkdagen. Of 30 dagen vakantie, met je kind spelen, sporten, een bedrijf bouwen, lezen, schrijven, etc. etc.

Bizar hè? En wij ons maar afvragen waar we allemaal zo ‘druk’ mee zijn. Maar gelukkig, je kunt jezelf dit niet voor 100 procent verwijten. Social media bedrijven hebben afdelingen met gedragspsychologen en designers die alles uit de kast halen om jou zo lang mogelijk in de app te houden. Ze weten precies hoe ze moeten inspelen op je diepste verlangens: leuk gevonden worden, de behoefte om te vergelijken en de fear of missing out. Het werkt als mentale heroïne. Als je weinig likes krijgt, kun je je ongelukkig en verdrietig voelen. Je blijft onrustig tot je je shotje social hebt gekregen. 

Doe jij nog wat ertoe doet? Of verzuip je in alle mogelijkheden en ben je all over the place zonder echt resultaat?
Kies voor Impact. Focus in je communicatie.

Hoe verenig je de mooie kanten van social media met een stil en betekenisvol leven? Hoe zorg je dat je niet meegezogen wordt in je feed en alles wat anderen wel (lijken te) hebben – en jij niet? Door te bepalen wat jij belangrijk vindt.

Heeft social media zin voor jou? 

    Weegt het gebruik van social media op tegen de nadelen ervan? Dat kan alleen jij bepalen. Om antwoord te kunnen geven op de vraag ‘heeft social media zin’, moet je eerst weten wat voor jou zin heeft. Wanneer heeft jouw leven zin? Wat vind jij belangrijk om in je leven te bereiken? En welke rol speelt je bedrijf daar in? 

    In mijn ogen is social media zeker niet zinvol, maar het kan bijdragen aan een zinvol bestaan. Ik wil mensen inspireren en helpen in hun zoektocht naar een stil en betekenisvol leven en bedrijf. Dat kan ik onder andere doen door mooie plaatjes van onze manier van leven en bewustmakende teksten te delen op Instagram. Het past bij mijn kernwaarden om echt te zijn, integer en uit het hart te delen. Dat kan ik toepassen in mijn posts. 

    Nu jij. 

    Pak pen en papier en geef antwoord op de volgende vragen.

    1. Wat vind jij belangrijk in het leven?
    2. Wanneer is jouw leven zinvol?
    3. Wat is de missie van je bedrijf?
    4. Volgens welke kernwaarden leef je?

    Bedenk daarna hoe social media hieraan bijdraagt en hoe juist niet.

    Je vindt een handige kernwaardenlijst in mijn gratis Impact Toolkit.

    Maak social media stil

    Maak keuzes die bij je ideale leven passen 

    Ik kan stories maken en jullie de hele dag meenemen in mijn leven. Super leuk en inspirerend, maar dat doe ik niet. Wat ik belangrijk vind in het leven is échte verbinding met mezelf en mijn directe omgeving, bewuste aandacht voor het moment én veel buiten zijn in de natuur. Daar kan ik mijn smartphone niet bij gebruiken. 

    Focus op één kanaal per doelgroep 

    Voor snel resultaat moet je niet op social media zijn. Voor publiek, verbinding en verkoop heb je een lange adem nodig. Ook duurt het even voor je een kanaal, haar gebruikers en alle features helemaal snapt. Om maar te zwijgen over de updates en veranderende algoritmes 😉 Focus daarom op één kanaal. Doe dat goed en consistent. 

    Automatiseer waar mogelijk 

    Met social media planning tools kun je ‘crossposten’: gebruik dezelfde tekst en foto voor een ander social media kanaal. Afhankelijk van de tool die je gebruikt, moet je de foto nog anders uitsnijden. Heb je veel informatieve content die je makkelijk vaker kan delen? Kijk dan eens naar Smarterqueue. Je kunt je social media posts ook in laten plannen door een VA. 

    De tijd die je overhoudt kun je gebruiken om écht contact te maken met de mensen die op je posts reageren. 

    Wees je verslavingsgedrag te slim af

    95 tot 98 procent van ons gedrag komt voort uit automatische patronen. Wees jezelf daarom op een bewust moment te slim af. 

    1. Verwijder de app van je telefoon. 
    2. Schrijf je posts en selecteer je foto’s als je niet op social media bent. 
    3. Plan ze daarna in via een social media planning tool, zoals Later of Buffer. 
    4. Je kunt dit hele proces ook uitbesteden aan iemand anders. 
    5. Werk met een timer of focus app en bepaal vooraf de tijd die je op social media doorbrengt. 
    6. Plan een vast moment in op de dag waarin je normaal niet productief bent. Reageer dan op de posts van anderen en de reacties onder je eigen post. 

    Social media en stil leven is één van de negen thema’s van het groepsprogramma Kies voor Impact. We starten op 14 oktober. Lees hier wat het programma jou oplevert

    Toegang tot de gratis Impact Toolkit?

    Gratis communicatie toolkit voor duurzame en betekenisvolle ondernemers. Bespaar tijd. Hou focus. Doe wat ertoe doet. En maak de impact die je wil.

    Je gegevens zijn veilig bij mij. Privacy statement.